Dr. Claudia Georgi

Dr. Claudia Georgi

Lecturer (LfbA)

Englische Literaturwissenschaft
Geisteswissenschaftliches Zentrum
Beethovenstraße 15, Room 5302
04107 Leipzig

Phone: +49 341 97-37345

Abstract

Claudia Georgi is Senior Lecturer/LfbA in British Literature at the University of Leipzig.

In 2012 she was awarded a PhD from the University of Göttingen for her research into the use of film and video in contemporary British theatre and performance. 

She previously held positions as Senior Lecturer/LfbA in Anglophone Culture at the University of Halle (2020) and as Lecturer/Wiss. Mitarbeiterin (2007–2022) in Anglophone Literature and Culture at the University of Göttingen. 

She was Academic Visitor at the Faculty of English at the University of Oxford (2016) and was awarded a doctoral research grant for research in London by the DAAD (2007-2008).

Her research interests cover contemporary drama and theatre, travel literature, postcolonial studies, gender studies, and media theory. Her current research project investigates notions of ‘home’ and ‘homesickness’ in British women’s travel writing from India between 1757–1858.

Professional career

  • since 04/2022
    Senior Lecturer (LfbA) in British Literature (University of Leipzig, Germany)
  • 07/2020 - 12/2020
    Senior Lecturer (LfbA) in Anglophone Culture (University of Halle, Germany)
  • 08/2012 - 04/2022
    Lecturer (Wissenschaftliche Assistentin) in Anglophone Literature and Culture (University of Göttingen, Germany)
  • 04/2016 - 08/2016
    Academic Visitor at the Faculty of English (University of Oxford, England)
  • 04/2007 - 07/2012
    Lecturer (Wissenschaftliche Mitarbeiterin) in Anglophone Literature and Culture (University of Göttingen, Germany)

Education

  • 10/2005 - 06/2012
    PhD in English Literature; completed summa cum laude (University of Göttingen, Germany)
  • 04/2008 - 02/2009
    University Teaching Certificate (University of Göttingen, Germany)
  • 09/2007 - 02/2008
    Doctoral research grant awarded by the DAAD (London, England)
  • 10/2005 - 07/2006
    Postgraduate teaching degree in German as a Foreign Language (University of Göttingen, Germany)
  • 09/2001 - 06/2002
    Graduate scholarship awarded by the DAAD (University of Exeter, England)
  • 04/1999 - 06/2005
    Studies of English and French Philology; First State Examination for Teachers of English and French (University of Göttingen, Germany)

Meine Forschung verknüpft Literatur-, Kultur- und Medienwissenschaft und reicht von England über Kanada und Lateinamerika bis Indien. Meine Schwerpunkte sind (post)koloniale britische Reiseliteratur, zeitgenössisches Drama und Theater sowie Medientheorie.



Liveness on Stage: Intermedial Challenges in Contemporary British Theatre and Performance. Berlin/Boston: De Gruyter, 2014: 

Meine Monographie zur Verwendung von Film und Video im zeitgenössischen britischen Theater zeigt anhand von Fallbeispielen, wie Theater sich als Live-Medium im Spiel mit digitalen Medien neu verortet. Die Publikation wurde 2014 mit dem Monographie-Preis der CDE ausgezeichnet.

(Rezensiert in JCDE: Journal of Contemporary Drama in English 4.2 (2016): 409-412)



Convergence Culture Reconsidered: Media – Participation – Environments. Hrsg. Claudia Georgi und Brigitte Johanna Glaser. Göttingen: Universitätsverlag Göttingen, 2015:

Der von mir mitherausgegebene Sammelband widmet sich Formen von Transmedialität im populärkulturellen Kontext und beleuchtet etablierte Kategorien wie ‘Autor’ und ‘Leser’ dabei neu.

(Online verfügbar unter: http://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?univerlag-isbn-978-3-86395-217-4)



Mein Habilitationsprojekt untersucht Vorstellungen von Heimat und Heimweh in Reiseberichten britischer Frauen, die 1757–1858 Indien bereisten. Es verbindet Aspekte der Gender Studies und Intersektionalitätsforschung mit Nationalitäts-Diskursen und postkolonialen Identitäts-Theorien. 


  • Georgi, C.
    Liveness on Stage: Intermedial Challenges in Contemporary British Theatre and Performance
    Berlin/Boston: De Gruyter. 2014.
    show details
  • Georgi, C.; Glaser, B. J. (Eds.)
    Convergence Culture Reconsidered: Media – Participation – Environments
    Göttingen: Universitätsverlag Göttingen. 2015.
    show details
  • Georgi, C.
    Contemporary British Theatre and Intermediality
    In: Rippl, G. (Ed.)
    Handbook of Intermediality: Literature – Image – Sound – Music. Berlin/Boston: De Gruyter. 2015. pp. 530–546.
    show details
  • Georgi, C.
    Transcending Time, Transgression, and Transformation in Michael Ondaatje’s 'The Cat’s Table'
    In: Glaser, B. J.; Zach, W. (Eds.)
    Transgressions/Transformations – Literature and Beyond. Tübingen: Stauffenburg. 2018. pp. 311–325.
    show details
  • Georgi, C.
    Maria Graham, Travel Writing on India, Italy, Brazil, and Chile (1812–1824)
    In: Schaff, B. (Ed.)
    Handbook of British Travel Writing. Berlin/Boston: De Gruyter. 2020. pp. 313–334.
    show details

more publications

  • Publikationspreis: Monographie-Preis (Liveness on Stage. Berlin/Boston: De Gruyter, 2014)
    Georgi, Claudia (Englische Literaturwissenschaft)
    awarded in 2014 by CDE (German Society for Contemporary Theatre and Drama in English) .
    show details

more awards

Meine Lehre im Rahmen der Bachelor-, Master- und Lehramts-Studiengänge deckt alle literarischen Genres ab und umspannt sämtliche historische Epochen von der Frühen Neuzeit bis zur Gegenwart. Zugleich widmet sie sich diversen anglophonen Sprach- und Kulturräumen (z.B. englische, irische, schottische und postkoloniale Literaturen).


Mein Erkenntnisinteresse an Literatur ist immer kulturwissenschaftlich ausgerichtet und berücksichtigt den jeweiligen soziokulturellen Kontext. Auch medienwissenschaftliche Aspekte spielen in meiner Lehre eine wesentliche Rolle. Oft suchen meine Kurse deshalb den intermedialen Vergleich von Literatur, Theater, Bildender Kunst, Musik und Film. Es ist mir dabei wichtig, den Studierenden präzise Kenntnisse zentraler Theorien zu vermitteln und sie zu einem kritischen Umgang zu ermutigen, welcher theoretische Diskurse als Produkt ihrer Zeit begreift und in den Dienst literarischer Interpretation stellt statt sie als Selbstzweck zu betrachten.


Meine Kurse fördern eine offene und respektvolle Diskussionskultur, die unterschiedliche Ansichten einer kulturell und sozial gemischten Studierendenschaft schätzt. Ich ermutige die Studierenden dabei zum selbständigen Entwickeln von Fragen und Antworten, zum Lernen mit- und voneinander und zur Reflexion eigener Lernprozesse und Methodenkenntnisse. 

  • Introduction to British Literatures and Cultures

  • Introduction to British Cultural Studies

  • Shakespeare’s ‘Problem Plays’

  • Shakespeare’s Comedies

  • Early Modern Tragedies: Kyd, Shakespeare, Webster

  • The 18th Century: History, Culture, Literature

  • Eighteenth-Century Travel Writing

  • The Gothic Novel: Horace Walpole to Mary Shelley

  • Survey of British Literature and Cultural History: The 19th Century

  • Victorian Poetry and Pre-Raphaelite Art: Intermedial Relations

  • Orientalism in the Romantic Period

  • Literature and the Visual Arts in the 19th Century

  • Novels of the Romantic Age

  • Survey of British Literature and Cultural History: The 20th Century (online)

  • Contemporary Scottish Drama and Theatre

  • Narratives of Diaspora and Home

  • Self-Reflexivity, Intertextuality and Intermediality in 20th-Century Literature

  • Contemporary English Drama and Theatre